Základní škola
a mateřská škola Podomí
Podomí 155
683 04 Drnovice
Datová schránka: 3cck6qx
IČO: 47409908
RED_IZO: 600126005
Číslo účtu: 14135731/0100
Psaní vlastnoručních zápisků a poznámek je nedílnou a nenahraditelnou součástí procesu učení a i v dnešním světě moderních technologií má nejen ve školství svůj nezastupitelný význam. Základním předpokladem pro pozdější použití psaného textu je jeho následná čitelnost, v naší školní praxi se však stále častěji setkáváme s tím, že se žáci ve vlastnoručně psaném textu nejsou schopni kvůli jeho nečitelnosti zorientovat a nedokážou ho dále efektivně využívat.
Tyto okolnosti nás vedly k tomu, že jsme v naší škole začali vyučovat psaní nespojitým písmem. Jedná se o písmo, které je moderní, jednoduché a odpovídá potřebám současného světa. Je vytvořeno na principu písma renesančního a má sloužit jako základní psací tvar, který bude obohacen o individuální tendence každého pisatele, který si písmo přizpůsobí. Jeho čitelnost a podobnost s písmem tiskacím napomůže tomu, že žáci nebudou tvary písmen zapomínat, poznámky budou čitelné a budou mít pro děti svoji hodnotu, protože budou obsahovat informace, ve kterých se žáci zorientují.
Tento typ písma má tedy z našeho pedagogického hlediska několik podstatných předností oproti písmu spojitému:
"Čas na vzdělání není neomezený a my bychom se měli soustředit na nejpodstatnější znalosti a dovednosti potřebné v reálném životě dítěte a zejména dospělého…."
Václav Mertin, dětský psycholog, Učitelské noviny č. 4/2019, ročník 122, str. 15
Svět, ve kterém žijeme, se mění, život je rychlejší, přenos informací téměř okamžitý, informační dostupnost díky moderním technologiím neomezená a naše děti se v tomto světě potřebují zorientovat a naučit se s informacemi zacházet tak, aby pro ně neztratily svoji obsahovou informační hodnotu. Klíčový předpoklad pro vzdělání a práci s informacemi je kvalitní čtení a také schopnost text reprodukovat, vyhledat důležité informace a ty dokázat zaznamenat. Zaznamenat si myšlenky, nápady, poznámky způsobem čitelným a přehledným tak, aby svému autorovi tyto záznamy sloužily a byly mu pomocníkem nejen v procesu učení, ale i v celém životě. Nespojité písmo by na této cestě mělo být svému autorovi dobrým průvodcem.
„Řada dětí kolabuje rovněž na tom, že píšou i ve vyšších ročnících pomalu, protože písmenka malují jako v první třídě. Když se snaží psát podle tempa stanoveného učitelem, píšou ošklivě a/nebo dělají víc chyb.
...
Někteří odborníci sice spekulují o tom, že hojný trénink spojitého písma podporuje rozvoj důležitých mozkových struktur, ovšem podpora tohoto tvrzení ze strany současných výzkumů není k dispozici. Ani empirické poznatky ze států, ve kterých se děti vyučují psát výlučně nespojitým písmem, neukazují, že právě to by způsobovalo případné negativní vzdělanostní, či dokonce osobnostní následky. Je proto dobře, když dětem (i dospělým) vycházíme vstříc při usnadnění výuky psaní.
...
Zatím si osobně neumím představit, že by se děti neučily psát rukou. Ale dost možná je to jen nějaký můj stereotyp, který již dnes nemá příliš velkou oporu v potřebách reality produktivního dospělého života."
Václav Mertin, dětský psycholog, Učitelské noviny č. 4/2019, ročník 122, str. 15